zondag 11 oktober 2009

Alle tijd is NU

Ik ken alleen herinneringen van het verleden
en die herinneringen bestaan alleen als huidige ervaringen.
Daar komt nog bij dat toen dat wat we
het verleden noemen echt gebeurde,
het een huidige gebeurtenis was.
Op geen enkel tijdstip kan ik me daarom
ooit direct bewust zijn van een echt verleden.
Op dezelfde manier kan ik nooit de toekomst kennen,
ik ken alleen verwachtingen en vooruitzichten - die niettemin
zelf ook deel zijn van de huidige ervaring.
Verwachtingen zijn net zoals herinneringen een huidig feit.
Als je inziet dat het verleden als herinnering en de toekomst
als verwachting beide actuele gegevens zijn,
is dat hetzelfde als in te zien dat alle tijd nu is.
Vanuit dit inzicht worden de uitspraken van de mystici
over tijd en eeuwigheid veel duidelijker.
(Ken Wilber)

Geen opmerkingen: