vrijdag 15 oktober 2010

Over vertrouwen

Vertrouwen gaat vooraf aan hulp. Vertrouwen ontstaat in het weten dat er door alles heen en in elke periode, leiding is. Dat ik daar op af kan stemmen. Verscheurdheid ontstaat als ik mij verzet tegen wat zich aandient en handel vanuit angst en gedrevenheid, en mijn overlevingsmechanisme inzet. Als ik forceer omdat het niet goed zou zijn, omdat het anders moet zijn en er niet op vertrouw dat zichtbaar zal worden wat mij te doen staat. Maar als ik vetrouw op leiding, ontspannen blijf en uit kan houden dat ik het nog niet weet dan komt er hulp. Dat is mijn ervaring ook al kan ik dat weleens vergeten.
Als ik dan leiding ervaar vervult mij dat met een grote dankbaarheid.
Het is mooi om te zien hoe het levensplan dat in de mens besloten ligt zich in de loop van zijn of haar leven voltrekt als daarin wordt meebewogen. Het levensplan dat ons in een gegeven al aanwezige persoonlijkheidsstructuur doet begeven die zich in de tijd ontvouwt en waar wij ons in de loop van ons leven weer uit losmaken om op ons innerlijk weten te koersen en vrij en scheppend aanwezig te zijn. Het geeft vertrouwen om te zien of te ervaren dat er zich iets in ons voltrekt dat het leven in ons tot expressie wil brengen en dat er leiding is wanneer we dit toelaten.

Daarom hou ik zoveel van astrologie, van dromen of de I Tjing en van mensen die voor mij leidend zijn. Ik vind het echt een levenskunst om leiding toe te laten en te onderscheiden wat ware leiding is en wat een dwaallicht is. Mensen die elke gebeurtenis in hun leven afschilderen als iets wat door een god in de hemel achter een soort grote computer in hun leven wordt gebracht zijn naar mijn gevoel mensen die zich laten leiden door dwaallichtjes. Alsof deze computer een foutmelding geeft als de mens van zijn weg afdwaalt en dan een ziekte of een ongeluk stuurt waardoor de mens weer terugkeert naar dat 'wat de bedoeling' is. De wereld is vol dwaallichtjes maar de hardnekkigste zitten in mijzelf.  Als ik vanuit mijn overlevingsmechanisme vind dat ik iets moet doen omdat het 'goed' voor mij is terwijl er niets resoneert dan dwaal ik. Vertrouwen komt vanuit de ziel, vanuit het weten dat er leiding is en wat ware leiding is. Het is onze natuurlijke beweging om daar op af te stemmen en om de energieën die in ons leven verschijnen zoals inspiratie, inzicht, contact, liefde, verbinding, creativiteit, contractie, verlies of ondernemingszin, op te nemen en er naar beste weten in te handelen. Dan geef je mee en kan er zich hulp aandienen.
(Carla Kerklaan)

Geen opmerkingen: