dinsdag 12 oktober 2010

De Matrix

Als we naar de sterren kijken, kunnen de meesten van ons haast niet anders dan zich verbazen over de aard van het heelal. Vanuit een wetenschappelijk oogpunt weten we dat het materiële objecten zijn, maar hoe en waarom hangen ze daar? Wie heeft ze daar geplaatst? We denken misschien: 'In de enormiteit van ruimte en tijd word ik geboren en sterf ik, maar is dat mijn einde? Verdwijn ik daarna in het niets? Waar was ik voordat ik werd geboren?'.

De meesten van ons kunnen zich niet voorstellen dat we voor altijd zullen verdwijnen. Iets zegt dat dit niet klopt, maar we kunnen niet precies verklaren wat. Zulk voortdurend twijfelen kan ons gek maken en kan ons tenslotte naar een leraar leiden die beweert het antwoord te weten. Net als wij allemaal wil Neo de Waarheid weten over de enige wereld die hij tot dan toe kende, de Matrix.
Neo vraagt Morpheus de Matrix te beschrijven. Morpheus vertelt hem dat de Matrix zo overtuigend is dat het hem ervan weerhoudt de Waarheid over de wereld te kennen.

Morpheus zegt dat deze Matrixwereld niet werkelijk is. Hij is gecreëerd om zó echt te lijken dat iedereen denkt dat hij een werkelijk leven leeft: dat men naar zijn werk gaat, televisie kijkt, belasting betaalt, naar de kerk gaat, enzovoort. Maar het is een truc. De Matrixwereld is geschapen om zó werkelijk te zijn dat niemand ooit de waarheid over zichzelf zal kennen.


(Pradheep Chhalliyil)

Geen opmerkingen: