donderdag 13 maart 2008

Deze diepe tederheid

Deze diepe tederheid, 
die ik eerst binnen in mijzelf, 
en daarna nog sterker om en over mij gevoeld had, 
breidde zich steeds verder en verder uit; 
zij werd alomtegenwoordig. 

Ik zat daar en zag haar, 
en ze werd tot weten, tot alweten; 
zij werd tevens macht, 
zij werd almachtig en nam mij het Eeuwige Nu binnen.

Toen eerst ontmoette ik de werkelijkheid, 
want zo is het werkelijke leven: 
een nu, dat is - en een nu, dat gebeurt
Er bestaat geen begin en geen einde. 

Ik kan hier thans niet meer over zeggen.
 Ik zat in mijn tuin, 
maar er was geen plaats op de wereld, 
waar ik niet was.
(J. Anker Larsen)

1 opmerking:

Fran zei

Dag beste Rene,
Ik lees met veel genoegen de citaten die jij plaatst - uit de boeken van J. Anker Larsen.
Ik lees hem - momenteel ook - en het is boeiend om te zien welke citaten jij eruit haalt en om deze te vergelijken met wat ikzelf het meest treffende vind.
Hartelijke groeten
van Francine