maandag 5 oktober 2015

Nergens glijdt een wolk zo mooi

Nergens glijdt een wolk zo mooi
of ze brengt regen

zoals die middag
boven wit zand

toen God de Vader de hemel brak
en ik dacht: ik heb je lief

Nergens glijdt een wolk zo mooi
of ze brengt regen

misschien niet dan, maar
later
in een kamer
te klein voor gedachten
te groot voor woorden

druppels tikten op het raam
in de verte luidde een klok

en jij,
jij kleedde je uit
ontdeed je van mijn blik
omgordde je lichaam met stilte

de tijd keerde ons om, tussen
spiegels van onvermogen, angsten van porselein,
breekbaar als de olifant in onze kamer, want

Nergens gleed een wolk zo mooi
of ze bracht regen

Jaren later sta ik
op datzelfde, witte strand

waar de wolken verglijden
en de zee nog steeds geen antwoord weet

en ik denk aan een meisje en het tafeltje in de hoek
te klein voor elke herinnering
te groot voor haar alleen

Nergens glijdt een wolk zo mooi
als in een mijmering
over het begin van het verleden.
(Jeroen Bernaer)

Geen opmerkingen: