vrijdag 5 oktober 2012

Het grootste wonder

Het grootste wonder is dat je de boodschap 
'ik ben' hebt ontvangen. 
Het toont zichzelf aan. 
Had je ook maar enige ervaring 
voordat de beleving 'ik ben' verscheen?

Ga terug naar het moment 
toen je voor het eerst wist 
dat 'je er bent', oftewel 'ik ben'. 
Vrijwel direct kwam daar 
de beleving van ruimte bij, 
en ontstond het gevoel 
'ik ben in deze wereld'. 

Observeer de kracht 
van deze boodschap 'ik ben' eens. 
Is het geen wonder dat het 
de boodschap heeft gecreëerd, 
waarvan je gelooft dat jij erin leeft? 
Was je ook maar van iets bewust 
voordat 'ik ben' verscheen? 

Of beter: was er ook maar enige noodzaak 
iets te weten 
voordat 'ik ben' verscheen? 
Het was niet nodig iets te weten 
omdat je het Kennen zelf was, 
en ook nu bent!
(Shri Nisargadatta Maharaj)

1 opmerking:

Irene En Route zei

Prachtig stukje.

Ik ben de boeken "converstations with god, un uncommon dialogue" an het lezen. Het is een trilogie over spiritualiteit, niet over religie zoals de titel doet vermoeden. Ik ben erge fan van de boeken en kan ze van harte aanbevelen.

In de boeken staat, als antwoord op de vraag uit het stukje, dat de noodzaak was om bewust te worden van onszelf is voortgekomen uit het verlangen om niet alleen te WETEN dat "we zijn" (of in dit geval 'bron' bewustzijn, god, universum of hoe je het noemen wilt), maar het ook willen ERVAREN. Ervaren kan alleen in een relatieve wereld, omdat je om jezelf te ervaren, ook moet ervaren wat je niet bent. Zo ontstaat de dualiteit.

Wellicht allemaal overvloedige info, maar vond het ook leuk om voor mezelf een uit te typen. :-)

Ik volg je blog sinds kort, en jij de mijne zag ik. Leuk. Ik hou van mooie foto's en inspirerende teksten. Ze helpen me erg bij mijn processen. Ik ga me ook eens verdiepen in dat boek "het groene gezicht".

Dank je!