donderdag 6 januari 2011

Het echte leven?

Het schijnt me toe dat ik even vrank en vrij 
en onbeschaamd als een liefdesbrief zou kunnen zijn 
indien ik wist dat wat ik schreef 
aan geen enkele blik zou worden blootgesteld tot ik dood was, 
en onwetend, en onverschillig.


Wat een petieterig deel van het leven van een mens ligt in zijn daden en zijn woorden. 
Zijn echte leven leidt hij in zijn hoofd, en dat is slechts door hemzelf gekend. 
De hele dag lang, en elke dag weer, maalt de molen in zijn brein. 
Zijn gedachten, niet die andere dingen, vormen zijn geschiedenis. 
Zijn daden en zijn woorden zijn weinig meer dan de zichtbare dunne korst van zijn wereld… 
Elke dag zou een boek van tachtigduizend woorden opleveren - 
driehonderd vijfenzestig boeken per jaar. 
Biografieën zijn slechts de kleren en knopen van de mens - 
de biografie van een mens kan nooit geschreven worden.
(Mark Twain)

1 opmerking:

Teté M. Jorge zei

Lovely...

"Biographies are just the clothes and buttons of the man -
the biography of a man can never be written."

Great Twain! Thank you for sharing.

Kisses and...

Gelukkig nieuw jaar, lieve! :))