woensdag 19 januari 2011

Over tegenwoordigheid

Tegenwoordigheid is een kwaliteit van verwelkomend, 
open gewaarzijn dat eenvoudig is gewijd aan dat wat is. 
Er kan nog steeds iemand zijn die gewaar is, 
en iets waarvan hij of zij zich bewust is... 
het geluid van stromend water, de smaak van thee, het gevoel van angst, 
of de druk en de gewaarwording van het zitten op een stoel. 
En dan kan er een loslaten plaatsvinden van degene die gewaar is, 
en alles wat overblijft is tegenwoordigheid. 
Dit alles is geheel vrij van oordeel, analyse, 
de wens iets te concluderen of te bereiken. 
Er is geen bewegen en geen verwachting. 
Er is eenvoudig wat is.

In het begin is het voldoende toegewijd gewaarzijn toe te laten 
met betrekking tot dat wat is. 
Het loslaten van degene die gewaar is kan gemakkelijk volgen, 
maar het kan nooit een taak zijn.

Ik kan geen tegenwoordigheid 'doen', 
omdat ik gewoon tegenwoordigheid ben. 
Dus is er geen proces dat ik kan leren 
omdat ik niet iets kan leren of bereiken wat ik reeds ben.

Tegenwoordigheid is volkomen moeiteloos en is dichter bij mij dan ademhalen. 
Tegenwoordigheid verlangt slechts van mij dat ik haar herken en toelaat. 
Ik ontwijk of belemmer haar echter dikwijls.

Het bestaan zou niet mogelijk zijn zonder tegenwoordigheid. 
Ik ben tegenwoordigheid en jij bent tegenwoordigheid. 
Als wij niet tegenwoordig zouden zijn, zou er geen bestaan zijn. 
Tegenwoordigheid komt voort uit de bron van al wat is, 
bekend of onbekend. 
Wij zijn de enige bron van onze eigen unieke en alomvattende schepping.
(Tony Parsons)

Geen opmerkingen: