zaterdag 12 juni 2010

Mysterie der dingen

XXXIX

Het mysterie der dingen, waar is dat?
Waar is het, dat het zich niet laat zien
Althans om te tonen dat het mysterie is?
Wat weet de rivier hiervan en wat de boom?
En ik, die niet meer ben dan zij, wat weet ik ervan?
Telkens als ik naar de dingen kijk
En denk aan wat de mensen ervan denken,
Lach ik zoals een koele bergbeek klatert over stenen.

Want de enige verborgen zin der dingen
Is dat ze geen enkele verborgen zin hebben.
Het is vreemder dan alles wat vreemd is,
Vreemder dan de dromen van alle dichters
En de gedachten van alle filosofen,
Dat de dingen werkelijk zijn wat ze lijken te zijn
En dat er niets te begrijpen valt.

Ja, dat hebben mijn zintuigen helemaal alleen geleerd:
De dingen hebben geen betekenis: ze bestaan.
De dingen zijn de enige verborgen zin der dingen.

(Fernando Pessoa)

2 opmerkingen:

Walter zei

Tja, gewoon kijken en alleen maar "zien", dat is soms een hele kunst voor de ingewikkelde mens!

Unknown zei

De dingen zijn werkelijk wat ze lijken te zijn. Jammer dat zo velen onder ons het niet meer zien. Maar wie het geheim kent is rijk.