dinsdag 3 mei 2016

Al mijn kennis is niets waard

Elk beeld dat je van jezelf hebt, is onwaar. 
Ware kennis is: gevestigd zijn in Jezelf. 
Probeer al die kennis die je nu opdoet te begrijpen. 
De zogenaamde kennis die je elders krijgt, 
gaat alleen maar over onwetendheid;
ze kan niet gaan over het Zelf, over de ware kennis. 
Alles wat door het denken wordt nagejaagd is geen ware kennis. 
Ware kennis kan niet zomaar begrepen worden. 
Als ik de ervaring 'ik ben' eerder had gehad, 
zou ik dan de baarmoeder van mijn moeder zijn binnengegaan? 
Voordat ik de baarmoeder binnenging, kende ik mijzelf niet, 
ik had geen weet van 'ik ben'.
Alle zogenaamde kennis wordt bezoedeld door woorden, 
en woorden zijn onwetendheid. 
Jij als het Absolute, neemt de waaktoestand waar, 
jij kent het bewustzijn en de slaptoestand 
en daarom ben jij dat allemaal niet. 

Tussen de miljoenen mensen die kwamen en gingen, 
waar moet je mij plaatsen? 
Er is geen individualiteit die betrekking heeft op een van die vormen, 
maar ik ben, en ben altijd geweest het functioneren van het geheel. 
Zonder mij kan er geen functioneren plaatsvinden. 
Ik ben het totale functioneren van het geheel, 
elk moment, miljoenen jaren geleden en nu. 

Ondanks mijn helder inzicht in het voorgaande moet er 
door het bewustzijn lichamelijk lijden worden ondergaan. 
De naam van het bewustzijn is het lijden zelf. 
Het leven van lijden is bijna voorbij. 
Wat dit beginsel ook is, het ervaart, 
samen met het lichaam en het bewustzijn, 
al het lijden en weet zelf dat het miljoenen dollars waard is, 
zoals een vat met goud. 
Dit beginsel, dat begrepen en gerealiseerd heeft 
wat lijden en bewustzijn is, is miljoenen waard. 
Ik volg niet de spiritualiteit van de massa.
Jullie zullen hier niet worden overgoten met alledaagse spiritualiteit. 
Jij, in je Uiteindelijke staat, kunt nooit verloren gaan; 
wat je ook verliest, het kunnen alleen maar woorden zijn. 
Jij, in je Uiteindelijke staat, weet of voelt 'ik ben' zonder woorden. 
Door het 'ik ben' is er wereldse kennis. 
Je bent niet afgezonderd, je maakt deel uit van de wereldse kennis. 

Jivatman is hij die zich vereenzelvigt met lichaam-denken-voelen 
als een van de wereld afgescheiden individu. 
Het Atman is het zijn, of het bewustzijn, dat de wereld is. 
Het Uiteindelijke beginsel, dat dit zijn kent, 
kan helemaal niet benoemd worden. 
Het kan niet benaderd of geconditioneerd worden door enig woord. 
Dat is de Uiteindelijke staat.
(Nisargadatta Maharaj)

Geen opmerkingen: