zijn allemaal conceptuele beelden in Bewustzijn.
Ze zijn allemaal 'echt' zoals een luchtspiegeling
of een droom dat zijn.
Het geheel van de manifestatie, en alles daarin,
is Bewustzijn zelf, de Eenheid.
Alles wat er is, is Bewustzijn.
Het is zich niet bewust van zichzelf
in zijn noumenale subjectiviteit,
maar wordt wel door zichzelf waargenomen
als de manifestatie der verschijnselen
in zijn objectieve expressie.
Als dat ten diepste wordt begrepen,
valt er verder niets meer te begrijpen.
Waarom niet?
Omdat het dan gaat om het besef dat er geen sprake is
van een individuele entiteit op zichzelf.
Wat we denken te zijn is niet meer dan een verschijnsel,
een ijle schaduw, terwijl datgene wat we werkelijk en
waarlijk zijn Bewustzijn zelf is, het vormloze Brahman.
***
Alles wat bestaat is universeel Bewustzijn.
Het universum op zich is niet het universele Bewustzijn,
maar Bewustzijn is het universum,
zoals de armband gemaakt is van goud,
maar het goud niet gemaakt is van de armband.
Of het gemanifesteerde universum nu wel of niet bestaat,
Bewustzijn is altijd aanwezig als het subjectieve Absolute.
Er bestaat geen causaal verband
tussen Bewustzijn en het universum.
De waarheid is dat alleen Bewustzijn bestaat,
en dat het eigen is aan datgene wat verschijnt als het universum.
Met andere woorden, Bewustzijn en het universum
zijn niet twee verschillende dingen
waartussen een relatie zou kunnen bestaan.
(Ramesh Balsekar)
http://www.samsarabooks.com/ |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten