zondag 5 januari 2014

Wie is 'de Ene'?

Is er 'een wie' die de Ene is?
Of is de Ene 'de wie' in ons allemaal?
Dat is zo ongeveer het beste wat ik er over kan zeggen, 
want ik weet het niet.
Ik heb het nooit geweten en ik zal het nooit weten,
tenminste niet hier op aarde.

Ik heb eigenlijk nooit mijn eigen geest gevonden,
en ik heb nooit gedacht dat ik een eigen geest had.
De enige geest die bestaat is kosmische Intelligentie:
de geest die de bladeren vorm geeft,
het water vloeibaar maakt,
de sterren aan de hemel hangt
en ze glans geeft om mee te schijnen.
Dat is de enige Intelligentie die er is,
en alles wat deel heeft aan Intelligentie
is een klein onderdeel van dat grote veld.

Elk ding afzonderlijk, zelfs een steen,
speelt zijn eigen rol in de Grote Intelligentie,
de Grote Geest, de Ene die Alles is wat er is.
Er is geen persoonlijke geest.

Er is persoonlijke ervaring en een uniek schepsel,
maar die horen tot de Ene Intelligentie.
Er is zelfs geen persoonlijke taal, klinker of gedachte.
Er is geen persoonlijke creativiteit, geen enkele!

Toch lijkt dat wel zo...
en dat noemen we ons leven.
(ShantiMayi)


http://www.samsarabooks.com/



Geen opmerkingen: