vrijdag 9 januari 2015

Jij, aan wie ik niet hoef te zeggen

Jij, aan wie ik niet hoef te zeggen
dat ik 's nachts lig in tranen,
jij, wier wezen mij wiegt
zodat ik tot rust kom.


Jij, die mij niet zegt
- terwijl je waakt over mij -
hoe het kan dat dit wonder
door ons wordt gedragen
zonder dat het ooit stilt…

Kijk naar geliefden:
ze hebben amper hun liefde bekend
of het is al getekend door leugens
Jij alleen laat me bestaan.
Alleen jou mag ik steeds anders duiden.

Een ogenblik ben je maar hier,
daarna is er enkel weer ruisen,
of een geur die geen spoor achterlaat.

Ach, in mijn armen heb ik ze allen verloren,
maar jij, jij wordt altijd opnieuw geboren:
omdat ik jou nimmer vasthield,
houd ik je vast.

(Rainer Maria Rilke)

1 opmerking:

will-Art zei


Du, der ichs nicht sage,
dass ich bei nacht weinend liege,
deren Wesen mich müde macht
wie eine Wiege.

Du, die mir nicht sagt,
wenn sie wacht meinentwille:
wie, wenn wir diese Pracht
ohne zu stillen
in uns ertrügen?

Sieh dir die Liebenden an,
Wenn erst das Bekennen began,
Wie bald sie lügen.
Du machst mich allein.
Dich einzig kann ich vertauschen.

Eine Weile bist du’s,
dann wieder is es das Rauschen,
Oder es ist ein Duft ohne Rest.

Ach, in den Armen hab’ ich sie alle verloren,
Du nur, du wirst immer wieder geboren:
Weil ich niemals dich anhielt,
halt ich dich fest.

Rainer Maria Rilke