woensdag 19 juni 2013

Over de hond en zijn staart

Elk zoeken wordt voorafgegaan door je eerste inzicht. 
Dat eerste inzicht is dat je bent
Dat je bewust bent
Niets meer en niets minder. 
Al je zoeken wordt voorafgegaan door de essentie; 
met andere woorden, wat je zoekt ben je al
Zoals je nu bezig bent, ben je als een hond 
die zijn eigen staart achterna rent. 
Door in te gaan op jouw voorstellen, door naar je te luisteren, 
geef ik je een duwtje, waardoor je nog harder 
achter je eigen staart aan gaat hollen. 
Dus probeer ik de cirkelgang te doorbreken 
door niet in te gaan op je meningen. 
Maar jij staat erop dronken te worden van het ronddraaien 
en je daarna te verbazen over je draaierigheid 
en hoe dat nu toch kan.

Wat ik je duidelijk wil maken is dat je 
wat je bent nooit en te nimmer kunt vinden
Dat kun je nooit tot object maken. 
Dat hele zoeken is gebaseerd op waan. 
Je zoekt omdat je denkt 'iets' te kunnen vinden. 
En dat betekent dat je ophoudt met zoeken. 
Misschien is dat niet wat je wilt, 
misschien wil je een alibi om nog jarenlang 
met allerlei fratsen door te kunnen gaan. 
Misschien was je daar niet voor gekomen. 

De waarheid is zo ongelooflijk simpel, zo evident, 
dat je er bijna altijd overheen kijkt. 
Maar zolang je niet werkelijk overtuigd bent, 
kun je natuurlijk niet anders dan doorgaan met zoeken. 
Je kunt ook weggaan, boos desnoods, 
of met een fijn mondje van 
'Ik denk dat ik het nu wel begrepen heb', 
maar zolang je het niet helemaal gezien hebt, 
kun je niet anders dan doorgaan met zoeken, 
op welke manier dan ook. 
(Alexander Smit)


http://www.inzicht.org/

Geen opmerkingen: