zaterdag 23 februari 2013

Ik ben het stof in het zonlicht

Ik ben het stof in het zonlicht,
ik ben de bal van de zon,
tot het stof zeg ik: Blijf.
en tot de zon; Rol voort.

Ik ben de mist in de ochtend,
ik ben de adem van de avond,
ik ben het ruisen in de bomen,
de zingende golf van de zee.

Ik ben de mast, het roer,
de roerganger en het schip.
Ik ben het koraalrif waarop het vergaat.
Ik ben de boom van het leven
en de papegaai op zijn takken,
stilte, gedachte, tong en stem.

Ik ben de adem van de fluit,
de geest van de mens,
ik ben de vonk in de steen,
de glans van goud in het metaal,
de kaars en de mot die er om heen fladdert,
de roos en de nachtegaal dronken van haar geur.

Ik ben het snoer van het zijn, de cirkel van de sferen,
de weegschaal van de schepping,
het rijzen en dalen.
Ik ben wat is en niet is.
Ik ben - o gij die het weet,
Jalal al-Din, o zeg het -
ik ben de ziel in alles.
(Djelal-oed-Din-Roemi)

1 opmerking:

Stilte is een roos zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.