maandag 6 februari 2012

Zelfonderzoek

Bedenk eens hoeveel jaren je door het leven zult gaan 
in de veronderstelling dat je een lichaam,
een geest, een ego bent.
De situaties die je hebt meegemaakt.
De kwellingen, de verrukkingen, 
de dualiteiten.

Je begint nu te zien dat al die dingen
tot de ik-gedachte behoren,
tot het persoonlijke zelf, 
en dat is niet wie je bent. 

Jij bent totale vrijheid 
die absoluut niets te maken heeft 
met het persoonlijke zelf. 
Je moet jezelf eenvoudig afvragen: 
'Wie is dat persoonlijke zelf?
Waar komt het vandaan?
Hoe is het ontstaan?
Hoe heeft het me in zijn greep kunnen krijgen
en me kunnen doen geloven dat ik een mens ben?
Me het gevoel kunnen geven dat ik geboren ben?
En moet sterven?
Wat is dat persoonlijke zelf?
Waar komt het vandaan?'

En als je het spoor volgt van het persoonlijke zelf,
van de ik-gedachte,
ga je zien dat het nooit heeft bestaan.
Het is nooit geboren.
Het is absolute nietsheid.
Dan zul je stralen van geluk,
vol Liefde,
vol Vrede zijn.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooie text...