donderdag 1 mei 2008

Het open geheim

Wanneer ik weet wie ik ben,
ontdek ik dat ik niet het bestaan ben;
ik ben de tegenwoordigheid die het bestaan laat zijn.
Het bestaan bloeit ofwel op in die tegenwoordigheid,
of weerspiegelt mijn gevoel van afgescheidenheid.
Dit is een boek dat verklaart dat verlichting een plotselinge,
directe en energieke verlichting is,
die voortdurend ter beschikking staat van iedereen
die bereid is los te laten en haar toe te staan.

Het is het open geheim dat zichzelf openbaart
in ieder deel van ons leven.
Geen moeite, pad van zuivering, proces of enige leerstelling
kan ons daar brengen.
Want het open geheim heeft niets te maken
met onze poging de manier waarop we leven te veranderen.
Het gaat over de herontdekking van wie het is die leeft.

(Tony Parsons)

Geen opmerkingen: