dinsdag 30 september 2008

Misschien is de waarheid zo eenvoudig

Hoe vaak wilde ik niet anderen helpen door het hun uit te leggen; zij luisterden naar mij, 
knikten en geloofden, maar het ging het ene oor in en het andere weer uit. 
Misschien is de waarheid zo eenvoudig dat je haar niet meteen kunt bevatten. 
- Of moet de 'boom' eerst ten hemel oprijzen eer het inzicht kan komen? - 
Ik ben bang dat het verschil tussen mens en mens dikwijls groter is dan tussen mens en steen. 
Met een fijne speurzin uitvinden wat deze boom doet groenen 
en voor verdorring beschermt, is het doel van ons leven. 
Al het overige betekent: mest scheppen en niet weten waarvoor. 
Maar hoeveel mensen die begrijpen wat ik bedoel, zouden er nu zijn? 
Ze zouden geloven dat ik in beelden sprak wanneer ik het zei. 
De dubbelzinnigheid van de taal scheidt ons.
(Gustav Meyrink)

Geen opmerkingen: